Regnr | 18.982 |
Betegnelse | M/10 Achilles |
År | 1943 |
Funktion | Panserjager |
Tilstand | GOD |
Status | Eneste eksemplar tilbage fra forsvaret at Lillebælt |
Historie kort | Modtaget med våbenhjælpen. Indfaset i dansk forsvar i 1955 og udfaset i 1989. Dette køretøj indgik i den eskadron, der skulle støtte den lokalforsvarsbataljon, der under ”Den Kolde Krig” var designeret til forsvaret af Lillebæltsbroerne |
Regnr | 39.889 |
Betegnelse | PMV M113A1 |
År | 1963 |
Funktion | Pansret mandskabsvogn, Signal |
Tilstand | Meget god |
Status | Eneste eksemplar i Verden i denne konfiguration |
Historie kort | Blev anvendt på brigadeniveau i denne konfiguration indtil indfasning af PMV M113G3. Gennemgik en række opdateringer af signalmaterielet |
Regnr | 37.872 |
Betegnelse | PMV M113A1 |
År | 1963 |
Funktion | Pansret mandskabsvogn, Infanteri |
Tilstand | Meget god |
Status | Findes i 5 eksemplarer i Danmark |
Historie kort | Blev anvendt på gruppeniveau i denne konfiguration indtil indfasning af PMV M113G3. Gennemgik en række opdateringer i forbindelse med internationale operationer. Indgik bl.a. i 1. Panserinfanteribataljon/Fynske Livregiment og blev dermed anvendt i forsvaret af Lillebæltsbroerne |
Reg.nr. | 37.967 |
Betegnelse | PMV M113G3 LANG |
År | 1999 – 2020 |
Funktion | Infanteri |
Status | Meget God |
Historie | I 1999 gennemførte hæren et større ombygningsprogram på M113 familien, hvor 257 stk. PMV M113 A1 blev opgraderede til PMV M113 G3 DK, her i blandt forlængelse med 66 cm af 70 stk. til PMV M113 G3 DK, LANG. Modifikationen omfattede bl.a. ny motor, transmission, bremsesystem, forstærket undervogn, nye bælter, udvendige brændstoftanke samt for G3 LANG versionens vedkomne – forlængelse med et ekstra vejhjul. Denne opdatering/modernisering blev afsluttet i 2003. Udfaset omkring 2020-21. |
Reg.nr. | 37.832 |
Betegnelse | PMV M113 G4 DK |
År | 2009 – 2022 |
Funktion | Infanteri |
Status | Meget God |
Historie | M113 G4 DK er den nyeste udgave af PMV’en. Den er en videre opgradering af G3 med forbedret pansring af bund og sider samt et brandundertrykkelsesanlæg, der kan slukke en eventuelt opstået brand i mandskabsrummet. Da man havde sendt 10 af sted til Afghanistan, opdagede man, at kabinehøjden var for lav. Fejlen blev efterfølgende ændret, så køretøjerne fik en højere kabine. Ved udfasning blev ca. 50 stk. sendt Ukraine. mens 8 stk. blev overdraget til musealt brug. |